2014-10-21

Mod att tala!

Jag kan mycket väl förstå att vi människor kan vara rädd för höga höjder, huggormar, ett stormigt hav eller en beväpnad rånare. Men varför är många av oss så rädda för att ställa frågor, hälsa på okända eller tala för en grupp människor? Är vi rädda att de vi möter ska bitas eller slåss?

Krävs det mod att ställa en fråga till en okänd eller att hälsa på en ny bekantskap? Krävs det mod för att resa sig upp och hålla ett tal till en grupp människor? Ja, för många krävs det mod att göra dessa saker. Kommer du ihåg från skoltiden hur svårt det var att tala med den du var kär i? Var du också en av de många som avskydde muntliga presentationer?

Kanske rädslan att göra bort oss, eller att omgivningen ska tänka "vem tror du att DU är?" hämmar oss? Oavsett orsak till vår passivitet så är det knappast en fördel. Vi vet att de som törs kommunicera når större framgångar i kontakt med andra människor. Det får svar på frågor som ger dem värdefull information och de lär känna fler personer. Två så värdefulla ting.

Kommunikation handlar om att våga ta initiativ, våga tala, våga fråga och våga hälsa. De flesta av oss älskar när människor tar initiativ och kommer fram och hälsar på oss. Att hälsa på någon annan är att visa att jag är öppen för dialog. Det är en signal som omgivningen oftast uppskattar. Lika fullt så känner många av oss obehag för att hälsa på okända människor trots att det förväntas av oss.

Det har visat sig, föga förvånade, att chefer och politiker som nått framgång ofta har följande tre viktiga egenskaper när de kommunicerar. De tar gärna initiativ och hälsar på andra människor. De törs ställa frågor som ger dem värdefull information. Och de törs tala för en grupp människor.

Låt mig berätta om en av våra norska kollegor. Han heter Leif Ottesen och är en av Skandinaviens främsta sälj- och kommunikationsföreläsare. Vi befann oss på Holmenkollen hotell. Konferensen var över och jag och min hustru Anita skulle resa hem dagen därpå. Då frågade Leif oss om han och hans hustru Laila fick bjuda oss på middag på hotellets restaurang. Det fick de gärna. Väl framme vid restaurangen gick vi fram till mannen som skötte om bordsplaceringarna på de anrika och klassiska restaurangen.

– Vi önskar ett bord för fyra, sa Leif.

– I vilket namn var det bokat? frågade mannen.

– Dessvärre så har vi ingen bokning, svarade Leif.

– Då kan jag tyvärr inte hjälpa er, svarade mannen.

– Men vi har haft konferens här på hotellet i tre dagar, sa Leif.

– Det hjälper inte, svarade mannen. Vi har haft fullbokat denna kväll i flera månader.

– Jag förstår, svarade Leif, men ni måste bara hjälpa oss, vi är en stor kund här på hotellet och jag har personligen varit med och utbildat en del av er personal och de här är våra gäster från Sverige och de bor här på hotellet och…

– Jag är ledsen, avbröt mannen vi har inga lediga bord och vi har lång väntelista och jag kan inte trolla.

– Okey svarade Leif, ni är oavsett väldigt duktiga här och jag förstår att det jämt är fullbokat och jag vet att du gärna hade hjälpt oss om du kunde.

Jag såg ett litet förstående leende hos mannen. Leif fortsatte:

– En helt annan sak innan jag önskar herrn en trevlig kväll, finns det möjlighet att få tala lite snabbt med hovmästaren innan jag går?

– Absolut svarade mannen. Ett ögonblick så ska jag hämta honom.

Jag, Anita och Laila stod en liten bit bort. Vi hörde hela dialogen. Laila var högröd och irriterad. Jag såg att hon upplevde detta som pinsamt. Hon fräste till oss: 

– Jag frågade Leif flera gånger, "har du bokat bord?" och han svarade hela tiden det löser sig. Jag blir så upprörd…

Hovmästaren kom fram till Leif.

– Herrn sökte mig, vad kan jag stå till tjänst med?

– Hej, Leif Ottesen, jag är ägare av Euro Business School, jag har bara en enkel fråga. Om Kung Hakon kommer hit och han har tre gäster med sig kan du då ordna ett bord för fyra till Hans Majestät Konungen?

– Hmm, det är ganska fullt och… men låt mig undersöka saken hur vi i så fall skulle lösa det?

Det tog max 5 minuter. Hovmästaren kom tillbaka.

– Vi har löst det vi tar in ett extra bord.

– Underbart sa Leif, Kung Hakon kommer dessvärre inte men vi tar det bordet.

Jag trodde vi skulle bli utslängda men det blev vi inte, bordet bars in och vi fick dessa platser. Middagen var utsökt och vi fick en gratis lektion av en kommunikationsmästare.

Gilla utmaningen. Strunta i obehaget, fråga när du har behov, hälsa när det passar och tveka inte att ta initiativ till att tala när du känner att du har ett budskap att förmedla. Gör det! Det ger mersmak och hjälper dig i kontakter med andra.

Lycka till!

PG Wettsjö
EQP Business School

Klicka här för att läsa inspirationsbrevet som PDF

Följ oss på Facebook
LinkedIn
LinkedIn
Inspiration och nyheter direkt i din inkorg!

Vill du veta mer?

Önskar du veta mer om våra utbildningar och föreläsare.
Fyll då i nedanstående intresseanmälan.

     
     
     
     
     
     

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår