2015-02-07

Är du en fegis?

Svenska säljare saknar mod och hunger. "Bara en av fem säljare är hungriga. Det borde vara fyra av fem" säger Mikael Juhler, vd på PMP marknadskonsult, företaget som genomfört en undersökning bland sälj- och marknadschefer på 100 svenska börsbolag*.

För att platsa som säljare i många av våra internationella bolag krävs självförtroende och mod. Men svenska säljare tycks vara lite för nordiskt godmodiga för att kunna konkurrera som riktigt duktiga säljare internationellt. Det som saknas hos den svenska säljaren är mod och hunger. Har vi ett gäng fegisar som säljare i vårt land?

Chefer tror på tillväxt

Till saken hör att tre av fyra sälj- och marknadschefer som deltagit i undersökningen tror på ökad tillväxt. Om vi i Sverige ska nå en större tillväxt behöver vi förutom modiga och hungriga säljare, ha säljare som genomför fler kundmöten och blir bättre på att identifiera kundernas behov.

Det här stämmer väl med de erfarenheter vi på EQP Business School har. Många säljare är rädda för att göra misstag och rädda för ovana och nya situationer. Man stannar hellre kvar i sin så kallade trygghetszon istället för att utmana sig själv och ta klivet ut ur zonen och in i nya möjligheter. Det kan vara av stort värde att arbeta med att stärka sitt självförtroende för att nå ökad framgång.

Utbildning en väg till ökad försäljning

Sju av tio tillfrågade i undersökningen menar även att utbildning är ett viktigt sätt att öka försäljningen. Idag köper företag allt oftare skräddarsydda utbildningar anpassade efter deras behov och detta ställer högre krav på utbildningsleverantörerna.

Vår erfarenhet är dessvärre att utbildning många gånger är bortkastade pengar! Hur kan vi säga så? Jo, för om man inte tar tillvara på de kunskaper man fått under utbildningen och omsätter det man lärt sig i praktiken så är utbildning faktiskt bortkastat. Vi brukar säga att en utbildning utan ett effektivt uppföljnings-program är värdelös. Så man ska definitivt vara noga med vilken utbildning man väljer. Sedan är det också stenhård träning som gäller för att nå bra resultat. Eller gör kanske Zlatan så många mål för att han har tur? Nej, det man tränar på, det blir man bra på.

Till svenska säljares försvar bör sägas att de enligt undersökningen är uthålliga, duktiga på att identifiera nya kunder och bra på att hantera konflikter. Det kan nog stämma att vi i mellanmjölkens land gnetar på och vill att alla ska må bra och känna att de gjort en bra affär.

Handlingsplan för 2015

Om vi blickar framåt och in i år 2015. Hur önskar du själv att din utveckling och din egen tillväxt ska bli? Behöver du arbeta med ditt mod och självförtroende? Prova att gå utanför dina normala ramar. Ring det där samtalet som du drar dig för eller fråga den där frågan du inte riktigt vågar ställa. Att tänja på sina gränser och successivt flytta sin trygghetszon kan göra att du får den där affären du inte vågat drömma om. Men om du inte tränar på att göra det som känns lite obehagligt så blir du inte heller bättre. Träning ger färdighet.

Kanske behöver du lära dig mer om hur du identifierar kundernas verkliga behov? Kunder idag är ofta krävande. De har redan via nätet tagit reda på massor om produkten, dina konkurrenter och ert företag innan du pratar med dem. Det gäller att du ligger steget före. Kanske behöver du lite mer kunskap, dels om produkten, men kanske framförallt om kommunikation människor emellan, om vad som gör att människor beter sig som de gör och varför de tar de beslut de gör. God kommunikation ger goda relationer och goda relationer ger goda affärer. Lycka till 2015!

* Källa: Säljindikatorn, PMP Marknadskonsult, september 2014

Helena Bolsöy
EQP Business School
7 februari 2014
Följ oss på Facebook
LinkedIn
LinkedIn
Inspiration och nyheter direkt i din inkorg!

Vill du veta mer?

Önskar du veta mer om våra utbildningar och föreläsare.
Fyll då i nedanstående intresseanmälan.

     
     
     
     
     
     

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår