2014-08-18

Den krävande kunden

Kunder är idag ofta väldigt pålästa. De har redan googlat, twittrat, kollat på youtube, bloggat och pratat med sina Facebook-vänner innan de kontaktar ett företag eller en säljare. Räkna med att kunden hunnit göra en hel del research och konkurrensanalyser innan du pratar med dem.

Den typiska B2B-kunden har i genomsnitt kommit två tredjedelar på sin väg mot beslut redan innan en säljare kommer in i bilden. Idag kan du vara säker på att när du väl har en kund framför dig vet denne förmodligen mycket mer om dig och din produkt än du som säljare anar.

Det blir dels allt viktigare för en framgångsrik säljare att vara oerhört kompetent och ha koll på konkurrenterna. Dessutom behöver en modern säljavdelning förstå poängen med ett säljstöd som startar tidigt i kundens köpprocess. Att aktivt arbeta med såväl leadsgenerering som varumärkesbyggande via digitala kanaler och modern informationsteknik kan idag anses vara en hygienfaktor för ett företag som vill skapa resultat. Ett nära samarbete mellan marknadsavdelningen, säljavdelningen och IT-avdelningen blir allt nödvändigare för många företag.

Jobba smart

För att bemöta dagens kunder gäller det att jobba smart och jobba på flera plan. Dels att som sagt finnas med i ett tidigt skede där kunden gör sin första research och dels att vara så alert och på tå att man ligger steget före konkurrenterna och kompetensutvecklar sin personal. Kompetensutvecklingen kan dels handla om att lära sig mer om sin produkt eller tjänst men även om att lära sig förstå hur kunden tänker. Att utveckla sin förmåga att kommunicera effektivt med kunderna är kanske den mest avgörande kompetensen för att öka genomslaget i sitt budskap.

Det är kundens önskemål som räknas

Om kunden är mer förberedd och mer påläst när de träffar företagets representanter så gäller det att möta kundens krav. Det är kundens önskningar, behov och omdöme som räknas. Det är kunden som betalar vår lön och genererar vinst till företaget. Idag måste vi verkligen vara på tå för att möta kundernas önskemål. För att ligga steget före räcker det inte med att ha den bästa produkten eller den smartaste lösningen. Det är de mänskliga resurserna och förmågan att kommunicera som har betydelse.

Skapa gillande och förtroende

Först och sist köper vi en produkt eller tjänst av dem vi tycker om. Den säljare som skapar gillande och förtroende hos kunden är oftast den som tar hem affären. Grundarbetet med försäljning och marknadsföring via hemsida, CRM, nyhetsbrev, SEO, sociala medier, säljmaterial med mera måste finnas där, men det är du som säljare som till slut avgör.

Vi ser att dagens snabba och föränderliga värld föder konsumenter med samma behov. Snabbt, enkelt, flexibelt, individanpassat och hållbart karakteriserar den moderne konsumenten. Kreativa, flexibla och kompetenta medarbetare med koll på kunderna och kommande trender spår vi vara attraktiva medarbetare i framtiden.

Helena Bolsöy
EQP Business School
18 augusti 2014
Följ oss på Facebook
LinkedIn
LinkedIn
Inspiration och nyheter direkt i din inkorg!

Vill du veta mer?

Önskar du veta mer om våra utbildningar och föreläsare.
Fyll då i nedanstående intresseanmälan.

     
     
     
     
     
     

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår