2012-05-24

Överskattar du din förmåga att skapa förtroende? (Del 2 av 3)

Många säger sig vara bra på att skapa förtroende, men få kan beskriva vad de faktiskt gör för att skapa detta förtroende. Svårigheten ligger i ”förtroendets paradox” som innebär att det bästa sättet att få människor att lita på dig är att inte försöka få människor att lita på dig.

I mitt arbete möter jag ofta framgångsrika affärsmän och affärskvinnor. När jag får tillfälle brukar jag fråga dem: ”Vilka är dina framgångsfaktorer?”. Många svarar i stil med ”Jag är bra på att bygga förtroende” eller ”jag är bra på att skapa relationer”. Utmärkt, säger jag och fortsätter med att ställa en kanske något provocerande fråga: ”Om du är bra på att skapa förtroende, vad är det du gör som skapar förtroende? ”. I min tidigare, denna och kommande artikel vill jag delge dig några av mina slutsatser kring vad som skapar förtroende.

Du som vill utveckla din förmåga att bygga förtroende måste kunna se på dig själv så objektivt som möjligt. Du måste förstå var du brister och var du har dina styrkor. Du bör skoningslöst ställa dig frågan ”Utstrålar jag förtroende?” och i så fall vad är det som skapar förtroende för mig? Den stora utmaningen ligger i att du:

1. Har svårt att veta hur andra uppfattar dig.

2. Överskattar din egen förmåga att skapa förtroende.

Om vi börjar med det första påståendet så är det så att vi ser oss själva “inifrån” dvs. att vårt perspektiv är inifrån vårt eget huvud, medan alla andra ser oss från ett ”utanför perspektiv”. Detta ställer naturligtvis till det . Du kan jämföra med hur det är när du hör din röst på band eller liknande och känner att det måste vara något fel på inspelningen, medan alla andra tycker att du låter precis som vanligt.

Dessutom ser du dig själv genom dina egna värderingar och uppfattningar kring vad som är bra eller dåligt beteende, bra eller dåligt sätt att skapa förtroende på. Därför har Du svårt att se vad andra människor ser eller upplever hos dig.

Min andra tes är lite mer kontroversiell. Det verkar vara allmänt vedertaget att Sverige är landet Lagom där Jantelagen styr. De flesta jag frågar anser att vi svenskar alltid undervärderar oss själva. Det tror inte jag på.

Möjligen uttrycker vi oss på det sättet men nej, det är inte så att vi går omkring och undervärderar oss hela tiden. Mångårig erfarenhet av rekrytering och arbete med att utveckla människor har gett mig den bestämda åsikten att de flesta, i alla fall i den affärsvärld som jag arbetar i, istället tydligt övervärderar sin förmåga när de uttalar sig om sitt beteende. Tesen bevisas av beteendeexperter genom att de i experiment slumpvis skapar två grupper och låter personerna i grupperna parvis träffa varandra. Därefter ställer de följande två frågor beträffande graden av förtroende:

1. Hur stort förtroende har du skapat hos personen som du träffade?

2. Hur stort förtroende har personen som du träffat skapat hos dig?

Resultaten visar att i stort sett varje person uppfattar sig själv som mer trovärdig än sin motpart. Båda personerna uppfattar alltså att de har skapat högre grad av förtroende än sin motpart. Jag har provat detta vid ett flertal tillfällen och fått fram precis samma resultat.

Detta är den andra artikeln i en artikelserie om tre artiklar. I den tredje och avslutande artikeln om förtroende kommer jag att beskriva Förtroendekalkylen® som är ett lustfyllt verktyg för att utvärdera din förmåga att skapa förtroende. Du hittar tidigare artiklar i serien här.


Vill du läsa mer om förtroende kan du vänta tills nästa artikel kommer eller köpa Bengt Gejrots bok ”Att sälja kunskap och förtroende”. Du hittar boken på EQP förlags webbshop.

 

Bengt Gejrot
EQP Business School
24 maj 2012
Följ oss på Facebook
LinkedIn
LinkedIn
Inspiration och nyheter direkt i din inkorg!

Vill du veta mer?

Önskar du veta mer om våra utbildningar och föreläsare.
Fyll då i nedanstående intresseanmälan.

     
     
     
     
     
     

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår