2012-05-02

Framgång stavas förtroende (Del 1 av 3)

Har du tänkt på vilken dramatisk skillnad det är på relationer som bygger på förtroende och de som inte gör det?

Under de senaste åren har jag lagt ner mycket tid och tankar på att fundera ut vad det är som skapar förtroende och ännu mer intressant; vad kan man göra för att öka sin förmåga att skapa förtroende? I denna och kommande två artiklar vill jag delge dig några av mina slutsatser och inleder med tre tankar kring förtroende.

1. Förtroende växer långsamt

Känslor uppstår på ett ögonblick. Du känner instinktivt att du gillar eller inte gillar en person. Det kan bero på utseendet eller något han eller hon säger. Förtroende uppstår dock inte på ett ögonblick utan kräver mer tid för att skapas och utvecklas. Förtroende är mer komplext än bara en känsla av att gilla någon. Det är sällan vi säger att vi fått förtroende för en person efter en kort bekantskap, möjligen säger vi att ”hon verkar vara någon som jag kan få förtroende för” eller att ”han är förtroendeskapande”. Riktigt förtroende skapas vanligen efter ackumulerade erfarenheter. Det finns ingen ”Quick fix” för att skapa förtroende.

2. Förtroende växer i två riktningar

Slår du upp ordet förtroende i ett lexikon så är ofta betydelsen i stil med ”Förtroende är ett uttryck för tillit”. Ordet tillit är en fantastisk bild för förtroende eftersom det är en palindrom dvs. det skrivs på samma sätt både fram och baklänges. Du kan inte skapa förtroende på egen hand utan det kan enbart skapas i samspel med en annan person. Förtroende kan inte påtvingas utifrån rang eller hierarki utan enbart byggas tillsammans med en annan människa dvs. precis som en palindrom.

3. Förtroende är ett rationellt och emotionellt beslut

Allt det du upplever och tar beslut om, inklusive förtroende, bearbetas i din hjärna. Hjärnan bygger sina beslut både utifrån en logisk del, alltså utifrån det en person säger och påstår, och från en känslomässig del.

Om du inte kan tillföra logik i termer av fakta, kunskap eller erfarenhet så får du naturligtvis väldigt svårt att skapa förtroende i affärslivet. Men det räcker inte med logiken utan hjärnan baserar sitt omdöme även utifrån emotionella villkor. Neurologer har diskuterat kring hur hjärnan tar beslut. De menar att professionella beslutsfattare kan vara medvetna om sina känslor och att de därefter reflekterar rationellt över dem innan de reagerar. Det skulle betyda att känslorna skapar en idé om vad man ska göra och förnuftet kontrollerar om det är en god idé.

De här två beslutssystemen utkämpar en dragkamp om vilket val man ska göra. Känsla eller förnuft, magkänsla eller logik? Vem vinner? Svaret är, som oftast, när det gäller hjärnan, att det är lite mer komplicerat än så. Systemen är sammankopplade ochpåverkar varandra, det vill säga att vi ska se dem dels som två olika beslutssystem, dels som två sammankopplade beslutssystem. Vi kan med andra ord omöjligen fullt ut avgöra om vi fattar logiska eller känslomässiga beslut när vi skapar oss en uppfattning om grad av förtroende för en annan människa.


Denna artikel är den första i en serie om tre artiklar. Vill du läsa mer om förtroende kan du vänta tills nästa artikel kommer eller köpa Bengt Gejrots bok ”Att sälja kunskap och förtroende”. Du hittar boken på EQP förlags webbshop.

Bengt Gejrot
EQP Business School
2 maj 2012


Följ oss på Facebook
LinkedIn
LinkedIn
Inspiration och nyheter direkt i din inkorg!

Vill du veta mer?

Önskar du veta mer om våra utbildningar och föreläsare.
Fyll då i nedanstående intresseanmälan.

     
     
     
     
     
     

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår