2015-05-26

Att läsa av andras känslor

Vårt sätt att kommunicera påverkar hur människorna i vår omgivning beter sig mot oss. Därför är också en av de viktigaste delarna inom presentationsteknik att förstå publiken och kunna läsa av stämningen. Men för att kunna förstå vår omgivning måste vi först förstå oss själva.

Jag skulle hålla en presentation för den svenska ledningsgruppen på en stor internationell koncern inför en eventuell stor utbildningsprocess. Jag trodde att jag hade fått alla förutsättningar från Europachefen, som var norsk. Vi hade redan genomfört motsvarande utbildning i Norge. Jag ansåg att mina förutsättningar var goda. Jag visste exakt vad jag skulle tala om. Trodde jag.

Jag höll en engagerande presentation för den svenska ledningen. Jag förklarade vad vi kunde göra för dem, vad de borde göra och vad vi tidigare gjort i Norge. Jag märkte att Sverigechefen såg bekymrad ut. Efter 20 minuters presentation utbrister han: "Ska du lära oss att sälja, som bara presenterar ett färdigt koncept utan att först göra en behovsanalys? Jag är ledsen, men jag känner inte förtroende för dig." Han hade rätt, jag hade pratat om helt fel saker. Självklart borde jag ha frågat den svenska kunden vad de önskade, och naturligtvis borde jag tidigare i mötet känt av signalerna.

Ju mer kunskap vi har om oss själva, desto bättre klarar vi av att bemöta andra människor. Om vi vet vad som gör oss ledsna, glada, motiverade, nedstämda eller arga, så är det också lättare att förstå andra och deras reaktioner. Om vi vet hur och varför vi reagerar på ett visst sätt, så kan vi behärska oss eller lägga band på våra känslor.

Det är den ena sidan av myntet. Den andra sidan av myntet är att försöka sätta oss in i vilken känsla den jag talar med befinner sig i. Det är svårt att förstå någon annan om man inte gått i hens skor och haft på sig hens glasögon en stund.

En emotionellt intelligent konversatör har förmåga att läsa av andras känslor. För en presentatör är det viktigt att kunna scanna av sina åhörare och se vilka vi faktiskt har framför oss. Vi behöver kunna avläsa var en grupp befinner sig mentalt och lägga oss på samma nivå som dem. Det kan ibland vara frågan om en fingertoppskänsla, en färdighet som utvecklas genom träning och många möten med människor. Tänk dig att du föreläser för en grupp som precis fått veta att hela personalen är varslad. Börjar du då med hurra rop och gratulationer? Tänk dig istället att du föreläser för ett företag som firar att de vunnit ett branschpris. Börjar du då med att beklaga situationen?

Förutom att läsa av var åhörarna befinner sig handlar det om att ha positiva förväntningar inför mötet. Om vi tror att vi ska komma överens med dem som lyssnar, så kommunicerar vi på ett helt annat sätt än om vi tror att vi inte ska komma överens. Låt därför inte en negativ lyssnare förstöra din presentation, eller rättare sagt, låt inte dina negativa tankar om någon åhörare förstöra för dig. Vår tanke styr vårt sätt att kommunicera med åhörarna. Och inte nog med det, vårt sätt att kommunicera påverkar åhörarnas beteende mot oss.

Lycka till!

PG Wettsjö
EQP Business School

Läs mer om PG Wettsjö »

Följ oss på Facebook
LinkedIn
LinkedIn
Inspiration och nyheter direkt i din inkorg!

Vill du veta mer?

Önskar du veta mer om våra utbildningar och föreläsare.
Fyll då i nedanstående intresseanmälan.

     
     
     
     
     
     

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår