2018-05-24

Därför köpte jag inte en Tesla!

”Nej, Pappa! Nästa bil du ska köpa ska vara en elbil!” Min miljömedvetna dotter var väldigt tydlig. Hon tänkte minsann inte åka i någon luftförpestande bil även om den var ny och snygg.

Hon hade en poäng. Varför inte köra en ”supermiljö-tjänstebil”? Högst upp på önskelistan står för många en Tesla. Högst upp på invändningslistan, för många smålänningar som mig, står inköpspriset!

Nummer 2 på invändningslistan mot en Tesla brukar vara räckvidden. Jag känner flera Teslaägare som hävdar att det går att räkna hem affären på låga drifts- och servicekostnader. De Teslaägare jag känner säger också att det funkar utmärkt med en räckvidd på 30-40 mil, man behöver dock ibland planera sin körning bättre än med en bensin eller dieselbil.

Nu var det dock ingen av dessa invändningar som gjorde att jag inte köpte en Tesla.

Jag går in på Teslas hemsida och gör en intresse-anmälan. En dag senare har jag ett meddelande från en säljare på min voicemail. Snabb respons! -Det gillar jag!

Senare samma dag får vi kontakt. Jag berättar att jag är intresserad av en ny Tesla som tjänstebil, men att jag även vill ha en offert på en begagnad för att kunna jämföra. ”Inga problem”, svarar säljaren, ”det är bara att du går in på hemsidan och mailar mig vilken av de begagnade du vill att jag skickar offert på”.

Serviceinriktat och flexibelt! -Det gillar jag!

2 dagar senare mailar jag säljaren med info om vilka modeller och specifikationer, både nya och begagnade, som jag är intresserad av. 4 månader senare, i skrivande stund, har jag fortfarande inte fått någon offert! -Det gillar jag INTE!

Nu kanske du tänker: ”Men Magnus, nu är du väl lite väl gnällig, om du verkligen var intresserad av att köpa bilen kunde du väl ha ringt och påmint?” Jag tänker: ”Men om säljaren är intresserad av att sälja bilen så skall jag väl inte behöva det!”

Ja, ointresse kanske inte är anledningen till att jag inte fått någon offert. Det kan ju vara så att säljaren blivitsjukskriven, drabbats av hastigt dödsfall i familjen eller fått sparken.

Mitt syfte med denna text är inte att skriva dåliga saker om Tesla. Det är ett fantastiskt företag med mycket bra produkter. Mitt syfte är att visa att om du inte visar att du är intresserad av att leverera så kanske kunden tappar intresse av att köpa. Eftersom leverantörens tillgänglighet, engagemang och service är viktigt för mig när jag skall köpa bil föll Tesla bort här. Kanske är det viktiga kriterier även för andra kunder?

Jag gör ett nytt försök med BMW som har supermiljöbils- klassade laddhybrider. Jag genomför samma förfarande som med Tesla.  Jag gör intresseanmälan via hemsida, arbetsdagen efter ringer en säljare upp. Snabb respons! –Det gillar jag!

Säljaren föreslår provkörning av olika modeller och bokar tid med mig för detta. Serviceinriktat och flexibelt! –Det gillar jag!

Efter provkörningen lämnar Säljaren, under sittande möte, offerter på de modeller/specifikationer jag visat mest intresse för. Tydlig och snabb offert! –Det gillar jag!

Säljaren behåller sedan initiativet och följer konsekvent upp mig med tydliga nästa steg hela vägen fram till kontraktsskrivning. Engagerat och fokuserat! –Det gillar jag!

I egenskap av smålänning kände jag också att jag gjorde en bra affär. – Det älskar jag!

Om du är intresserad av att sälja, oavsett vad du säljer, se till att:

  • Du är snabb i din kontakt och återkoppling med kunden.
  • Du lyssnar och visar att du är intresserad av kunden och dennes behov/önskemål.
  • Du är tydlig och snabb med att visa vad produkten/tjänsten kostar och vad som ingår.
  • Du har kontroll över kundens köpprocess.
  • Du får kunden att känna att denne har gjort en bra affär.

 Nu kanske du tänker: ”Men Magnus, detta var ju inget nytt, det här vet ju alla att man skall göra!” Jag tänker: ”Tesla-säljaren visste säkert detta, men förlorade affären. BMW-säljaren inte bara visste, han levererade efter detta och vann affären!”

Grattis till Adam på Proauto i Linköping, som sålde bilen till mig!

Grattis till min dotter, som sålde in miljötänkandet till sin far!

Magnus Johansson, 
EQP Business School 2018 

Följ oss på Facebook
LinkedIn
LinkedIn
Inspiration och nyheter direkt i din inkorg!

Vill du veta mer?

Önskar du veta mer om våra utbildningar och föreläsare.
Fyll då i nedanstående intresseanmälan.

     
     
     
     
     
     

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår