2013-02-06

Satsning på egen affärsskola har stärkt varumärket

Vedum Kök & Bad AB ville öka sin konkurrenskraft och stärka sitt varumärke. Lösningen blev att satsa på en egen affärsskola där en utbildningsprocess som passar deras verksamhet kunde skapas. Marianne Färlin, marknadschef på Vedum, delar med sig av sina erfarenheter i nedanstående intervju.

Vilken var bakgrunden till ert beslut att satsa på utbildning?

Vi såg en ökad konkurrens och därmed ett högre krav på säljarnas kompetens och förmåga att profilera Vedum. Vi ville stärka vårt varumärke långsiktigt. Utifrån våra behov skapades en anpassad utbildningsprocess för vår verksamhet: Vedums affärsskola.

Vilka var era utvecklingsbehov?

Vi ville ha en långsiktig plan där vi kunde erbjuda en vidareutveckling för våra säljare. Vi ville ha en praktiskt inriktad utbildning där man bättre lärde känna sig själv och kunden. Dessutom såg vi behov av ett ökat kollegialt utbyte i företaget.

Vilka var de mål ni ville uppnå?

Vi ville öka medvetenheten om hur man påverkar sina kundrelationer med sitt beteende, och vi ville få ett representativt och enhetligt sätt att sälja och bemöta kunder i hela organisationen. Dessutom ville vi förstärka det vi kallar för "Vedum-andan" där vi vill vara de trygga och säkra valet. Oavsett om du möter en innesäljare eller en byggprojektrepresentant så ska denna anda genomsyra relationen.

Hur skedde valet av utbildningspartner?

Vi tog in förslag från flera olika utbildnings-leverantörer. Vi tittade på referenser samt hade möte med var och en av dem. De avgörande kriterierna var att de skulle kunna arbeta brett med hela säljkåren och att de fanns en röd tråd och ett helhetstänk i utbildningsprocessen. EQP var det företag som bäst kunde erbjuda det vi behövde.

Hur går utbildningsprocessen till?

Vi lade tillsammans med PG Wettsjö på EQP upp ett program i Vedums affärsskola med gemensam inledning och avslutning. Däremellan skedde fördjupningsutbildning för varje affärsområde (B2B, B2C, innesäljare) samt en individuell del med upprättande av personliga mål kopplade till ett effektivt åtgärdsprogram EÅP®.

Denna process tog ca ett år. Därefter har vi kontinuerligt genomfört fristående avsnitt inom olika områden och med olika föreläsare från EQP. I varje fristående avsnitt ingår alltid en återkoppling och kort repetition från förra utbildningstillfället.

Vilka resultat har ni hittills nått?

Vi har fått en ökad medvetenhet om hur det egna beteendet påverkar kundrelationerna samt att vi lärt oss ett mer representativt förhållningssätt mot kunderna. Vi har också lärt oss att bemöta invändningar enligt Pilens®-strategin. Det kollegiala samarbetet har fått ett lyft. Man hjälper varandra även över affärsområdesgränserna på ett helt annat sätt än tidigare.

Hur ser uppföljningen ut?

Uppföljningen har skett via våra individuella medarbetarsamtal, dessutom görs en utvärdering efter varje utbildningsavsnitt. Vi genomför även årligen en NKI (Nöjd Kund Index) mätning där vi ser att vi varje år får bättre resultat.

Vilket värde har utbildningsprocessen haft?

Utbildningsprocessen ligger i linje med vår långsiktiga plan för att utveckla personalen. Vi har sett ett stort värde i att stärka medarbetarnas professionella profil och bygga vårt varumärke.

Hur viktig är utbildaren för resultatet?

Mycket viktig. Förutom god kompetens och pedagogik måste föreläsaren ha en förmåga att förmedla budskapet och känna in gruppen. Att utbildarna har kunnat sätta sig in i våra behov och göra en research innan utbildningen har varit mycket värdefullt.

Vilka rekommendationer skulle du ge till andra företag som ska anlita extern utbildare?

Om man ska göra en mer omfattande utbildnings-insats är det viktigt att den utbildningspartner man anlita klarar av att ta ett helhetsgrepp om processen. Det måste också finnas möjligheter att vidareutveckla programmet och inte bara göra en tillfällig "konst-gjord andning".


 

Om Vedum Kök & Bad AB

Vedum Kök & Bad utvecklar, tillverkar, marknadsför och säljer inredning för kök, badrum och tvättstuga. Bolaget grundades 1919 och är Sveriges största familjeägda företag i sin bransch med cirka 275 anställda och en omsättning 2012 på drygt 400 miljoner kronor. Huvudkontor och fabrik ligger i Vedum, Västergötland.

Följ oss på Facebook
LinkedIn
LinkedIn
Inspiration och nyheter direkt i din inkorg!

Vill du veta mer?

Önskar du veta mer om våra utbildningar och föreläsare.
Fyll då i nedanstående intresseanmälan.

     
     
     
     
     
     

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår