2018-01-12

Nya affärer när ingenjörer lär sig sälja!

GeoVista är en teknisk konsultfirma som tidigare varit bortskämda med att kunderna kontaktat dem. Som en följd av sämre tider med vikande förfrågningar blev utmaningen att få ingenjörerna att våga och kunna sälja in nya uppdrag. Håkan Mattsson, VD på GeoVista, delar med sig av sina erfarenheter i vår intervju.

Varför ville ni satsa på utbildning?

Våra kunder har tidigare hört av sig till oss och vi har inte behövt jaga kunder. Men under lågkonjunkturen 2008 märkte vi att vi var svaga på att sälja in nya uppdrag. Sedan kom nästa svacka 2016. Telefonerna tystnade och det blev mer uppenbart att vi behövde lära oss hur man går till väga för att sälja in nya uppdrag. Vi hade ingen vana av försäljning och många av ingenjörerna tyckte dessutom att det var näst intill obehagligt att ta kundkontakt.

Vilka var de mål ni ville uppnå?

Vi ville självklart få in fler uppdrag men även få en stadigare orderstock. Vi behövde ha längre framförhållning så att det hela tiden finns uppdrag att ta tag i.

Hur skedde valet av utbildningspartner?

Jag började med att Googla på säljkurser och hittade tre företag som jag fastande för. Jag tog in offerter från två varav Magnus Johansson från EQP var en av dem. Magnus var på hugget och följde upp offerten, han var intresserad och allt kändes rätt för oss. Vi ville ha en konkret utbildning som var ”hands-on” och det kunde EQP erbjuda. Vi valde EQP trots att det andra företaget hade ett lägre pris. 

Hur gick utbildningsprocessen till?

Vi hade en hel del telefonkontakt inför utbildningen och planerade tillsammans. Sedan träffades vi för en första utbildningsdag i säljteknik/säljfokus. Alla fick material att läsa in och fick sedan ta fram ringlistor till potentiella kunder. Nästa utbildningstillfälle var en halvdag i praktisk mötesbokning där vi ringde på våra listor. Efter utbildningsdagarna genomförde vi ett uppföljningsprogram (EQP Success Program) där vi satte upp mål som följdes upp veckovis. Varje vecka fick vi även en motiverande film att titta på. Detta var väldigt bra för att få in ”tänket” på sikt. Sedan har vi även som uppföljning haft en halvdags coaching via telefon.

Vilka resultat har ni hittills nått?

Vi fick bra reultat direkt! Det var 7-8 personer som deltog och vi bokade in 17 möten och fick 2 beställningar. Utbildningen betalade sig direkt. Det blev även ett lyft för företaget och en känsla av eufori när vi såg att vi kunde lyckas trots att många från början var både obekväma och osäkra i säljrollen.

Håkan Mattsson, Geovista

Uppfyllde utbildningen era behov?

Ja, defenitivt. Vi fick även hjälp med hur vi kan fortsätta agera som säljande konsluter vilket ju är en förutsättning på sikt.

Vilka rekommendationer skulle du ge till andra företag som ska anlita extern utbildare?

Det är såklart viktigt att göra en bra research innan man väljer utbildare. Sedan är det viktigt att det ”klickar” med utbildaren. I vårt fall lämnar man ju ut en del personliga saker när man till exempel blottar sina rädslor. Då måste man känna förtroende för den man anlitar. Magnus var även mycket pedagogisk och duktig på att förklara hur man ska göra för att lyckas. Det är också bra att kolla upp referenser. Magnus hade gjort ett liknande uppdrag hos ett företag vi kände till så det ingav trygghet. 

 


 

 

 

GeoVista är ett oberoende konsultföretag med 12 anställda som erbjuder konsulttjänster och helhetslösningar inom geologi, mineralprospektering och gruvutveckling. De utför geofysiska undersökningar i många typer av infrastruktur-, miljö- och prospekteringsprojekt. Företaget har funnits sedan 1992 och verkar i Sverige, Norge och Finland. Med sin långa erfarenhet och breda kunskap är de idag Sveriges ledande företag för geofysisk kunskap.


Följ oss på Facebook
LinkedIn
LinkedIn
Inspiration och nyheter direkt i din inkorg!

Vill du veta mer?

Önskar du veta mer om våra utbildningar och föreläsare.
Fyll då i nedanstående intresseanmälan.

   
   
   
   
   

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår