Hur samarbetar man med hopplösa typer?

Hur samarbetar man med hopplösa typer?

Tänk dig en person som ser fel hos alla andra men sällan eller aldrig hos sig själv. En person som ständigt skryter, klagar, gnäller, ifrågasätter och har ett allmänt drygt och otrevligt sätt? Tänk dig en person som går dig på nerverna. Deras sätt och deras argumentationer irriterar dig.

När det har pågått en tid så kanske man nästan inte tål att se dem. Deras beteende – eller blotta tanken på deras uppenbarelse – gör att man tappar fattning och sömnen, matlusten, all lust … De suger!

Att undvika människor som du inte gillar fungerar ibland men långt ifrån alltid. Du kan helt enkelt inte fly undan den avskydda släktingen, grannen, medarbetaren eller vem det nu är. Somliga människor finns bara där, vare sig du gillar det eller inte.

Men lugn och fin, det finns tekniker som kan hjälpa dig! Nästa gång du märker att du vill slita av dig kalufsen eller slänga en stol genom fönstret på grund av en besvärlig typ, tänk då på följande råd:

1. Behärska dig

Vad du än tror så är du chef över din egen reaktion. Ingen kan påverka dig om du inte tillåter det. En del är konstigt nog alltid offer för andras beteende. Men låt inte ett negativt beteende styras av dina känslor. Ta istället kontroll över dina känslor. Det går om du vill och om du tror att det går. Det är en skön känsla när man ser vad ens egen vilja och tro kan förmå. Bara vetskapen om det är en hjälp. Försök istället se det komiska i situationen. Tänk att denna persons sätt inte kan påverka dig, ditt mående eller ditt sätt att reagera och kommunicera.

Om någon har ett sätt som är irriterande jobbigt – fokusera mer på hur du reagerar och mindre på hur den andre personen beter sig. Det är en konst att kunna behärska sig. Ett bra sätt är att tänka sig in i svåra situationer och se hur man själv äger sina egna känslor. När man känner att man behärskar denna konst så upptäcker man att den andres beteende inte längre är lika irriterande.

2. Se din egen del i problemet

Ju mer annorlunda en person är än oss själva, desto troligare är det att vi reagerar negativt på dem. Försök förstå att det finns skäl och orsak för en människas beteende. En relevant fråga borde vara varför jag reagerar så kraftigt på denna person. Vad hade hänt om jag försökte tycka om hen och visade mer förståelse för personens sätt att vara? Är det bara det att hen är annorlunda än jag själv? Att hon/han är mer känd, har bättre jobb, högre lön, är mer berömd, stiligare, framgångsrikare, man, kvinna, svensk, nysvensk, vänster, höger, rik, fattig, yngre, äldre o.s.v.?

Genom att bättre förstå vad det är som stör dig kan du också lättare se hur du kan jobba med dig själv. Försök se dina egna fel i ditt agerande. Se hur du kan reagera på ett annat sätt. Tänk på hur du skulle kommunicera och förstå personen om det var din bästa vän. Det är rimligt att anta att du har en del av ansvaret för dina egna reaktioner. Om du hittar många reaktioner som du avskyr så är det ett dåligt tecken på ditt eget förhållningssätt.

3. Tala inte illa

Vi har en inbyggd benägenhet att söka bekräftelse för våra egna åsikter. Speciellt de som starkt påverkar våra egna känslor. Vi vill gärna få bekräftelse på att det vi känner stämmer. Våra tankar är som magneter. De söker bekräftelse för att det vi tänker stämmer. Att tala illa stärker vår uppfattning men det hjälper oss inte. Snarare tvärtom. Det betyder inte att vi ibland inte måste lufta ett problem med någon som kan hjälpa oss, men det är en annan sak.

Vi har en inbyggd benägenhet att söka bekräftelse för våra egna åsikter. Speciellt de som starkt påverkar våra egna känslor. Vi vill gärna få bekräftelse på att det vi känner stämmer. Våra tankar är som magneter. De söker bekräftelse för att det vi tänker stämmer. Att tala illa stärker vår uppfattning men det hjälper oss inte. Snarare tvärtom. Det betyder inte att vi ibland inte måste lufta ett problem med någon som kan hjälpa oss, men det är en annan sak. Vad är huvudsyftet när du talar illa om någon annan. Kan du svara ärligt på den frågan? Allt för ofta när någon kommer med skvaller om en ”tredje person” belönar vi budbäraren med att lyssna partiskt. Vi önskar stilla vår nyfiken med att vara en bra lyssnare snarare än bra hjälpare till den som kommer med skvaller. Därför ska du inte

4. Låt bli att ge feedback och goda råd

Om du irriterar dig på en person så till den milda grad att du inte ens vill kommunicera eller jobba med hen så är du fel person att ge råd och feedback. Antagligen kommer det missförstås och upplevas som påhopp, landa helt fel. Dessutom är det få irriterade personer som kan ge råd på ett förtroendefullt sätt. Personen ifråga har med stor sannolikhet känt din avoghet mot hen. Därför kan det vara svårt att tro att din feedback är välmenad. Försök istället finna någon som kan hjälpa er båda. Någon som ni båda har förtroende för. Men kom ihåg – håll isär sak och person. Tala om saken inte om personen.

5. Tillbringa mer tid med dem du ogillar

Bästa sätet att vinna över en fiende är att göra honom till vän! Ett av de bästa sätten att börja tycka om någon som du inte gillar är att arbeta närmare personen i fråga. Detta kan verka ologiskt, eftersom du känner att personen verkligen går dig på nerverna. Men genom att komma närmare personen kan du förstå din motpart bättre – och kanske till och med utveckla lite empati. Du kanske upptäcker att det finns anledningar till personens agerande och sätt att kommunicera, så som personens uppväxt, bakgrund, ekonomiska problem, barn, föräldrar, relationer med mera. Att tillbringa mer tid med den du inte gillar ger dig också möjlighet att samla gemensamma positiva upplevelser. Många gånger kan man finna gemensamma nämnare som skapar samförstånd.

6. Förlåt dem som gör fel

Förlåt den som gör fel. Försök glömma och låt bli att älta. Tänk att personen har en jobbig historia eller har särskilda bekymmer. Tänk alla problem som personen har gått igenom ända sedan personen var liten. Kanske det kan vara en förklaring till ett visst beteende. Vänd på steken, hur skulle du vilja att någon var mot dig om du tänkte fel, gjorde fel, sa fel? Förlåtelse hjälper oss att glömma. Förlåtelse gör att det är lättare att gå vidare. Förlåtelse gör att vi själva mår bättre. Riktig förlåtelse har inte behov av att ge igen eller tala illa.

Källa: Denna artikel är ett redigerat utdrag ur PG Wettsjös bok ”Ge kunden en positiv chock”, som finns att beställa i EQPs webbshop.

Kontakt: Kontakta PG direkt på telefon 018-34 92 80 eller e-post till pg@eqp.se

Vill du veta mer?

Önskar du veta mer om våra utbildningar och föreläsningar.
Fyll då i nedanstående intresseanmälan eller ring direkt på 018-34 92 80.

     
     
     
     
     
     

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår