8 tips för att komma överens med alla

8 tips för att komma överens med alla

Varför är en del alltid trevliga mot dem de möter men en del är direkt otrevliga? Visst finns det ibland anledningar bakom svårigheten att komma överens med vissa personer. Men vi borde aldrig se ned på andra. Tänk gott om andra och försök visa tillbörlig respekt oavsett vem det är.

Om du är otrevlig så smittar du bara ner andra med dålig energi. Trevliga människor möter per automatik fler trevliga människor och mår bättre. Nedan för du 8 tips på vad du ska tänka på för att i möjligaste mån komma överens med alla.

1. Acceptera att du inte kan komma överens med alla

Inse att du inte klickar med alla. Det är naturligt. Psykologen Susan Krauss skriver på Psychology Today att det är troligt att du och den andra personen helt enkelt inte matchar. Vårt beteendemönster kan komma i vägen: vissa är dominanta, andra är timida, vissa är optimister och andra realister. Dessutom anstränger vi oss mer med sådant vi tycker är roligt. Gillar du inte att interagera med en person finns risken att du inte anstränger dig lika mycket.

2. Försök att se personen i ett positivt ljus

Försök tolka vad personen säger på ett positivt sätt. Dina svärföräldrar kanske inte menade att låta negativa? Din kollega kanske inte försöker sabotera din karriär? Även om personen försöker reta upp dig förlorar du bara på att reagera negativt, säger doktor Krauss.

3. Var medvetens om dina egna känslor

Endast du själv har kontroll över dina känslor, människor får dig bara att tappa fattningen om du tillåter det. Acceptera känslorna den andra personen får dig att känna, men agera inte på dem. Ibland räcker det med att nicka och le. Nyckeln – enligt Deep Patel – är att bemöta alla med samma respekt. På så vis uppträder du civiliserat och hövligt, har ett grepp om dina egna känslor och behåller samtidigt kontrollen.

4. Ta det inte personligt och värna om ditt eget utrymme

Försök att ställa dig över konflikten och fokusera på fakta. Koncentrera dig på problemet i fråga, inte personen. Om du behöver vara själv, ta dig utrymmet. Det är din fulla rätt att sätta upp gränser och bestämma själv när du vill interagera med någon. Känner du att du blir upprörd – ta en timeout och andas.

5. Uttryck dina känslor sansat

Sättet vi kommunicerar på är ofta viktigare än vad vi faktiskt säger. Undvik en aggressiv konfrontation och använd «jag» när du argumenterar, exempelvis: ”Jag känner mig irriterad när du gör så här». Försök vara så specifik som möjligt.

6. Välj dina strider

Ibland är det lättare att låta saker bero. Allt är inte värt din tid och din uppmärksamhet. Du måste fråga dig själv om det inte är bättre att lägga din kraft på exempelvis ditt arbete.

 

Det är en god vana att vara trevlig, men det är också en vana, även om den inte är god, att vara otrevlig


7. Bli inte defensiv Om någon ständigt fokuserar

Om någon ständigt fokuserar på dina svaga sidor, bit inte tillbaka. Det värsta du kan göra är att bli defensiv. Detta ger personen ytterligare makt, förklarar Deep Patel. Vänd uppmärksamheten mot den andra personen och ställ motfrågor, så som vad de uppfattar som ett problem med ditt beteende.

8. Bara du har kontroll över din egen lycka

Om någon går dig på nerverna är det svårt att se den större bilden. Men du ska aldrig låta någon annan begränsa din lycka eller framgång. Om deras kommentarer får dig ur balans, fråga dig själv varför. Är du självmedveten kring något? Eller orolig över något på jobbet? Fokusera på detta istället för personens klagomål. Du har kontroll över dina egna känslor. Låt inte någon få makten över dig bara för att de för ett ögonblick stör din dag.

Källa: Denna artikel är ett redigerat utdrag ur PG Wettsjös bok ”Ge kunden en positiv chock”, som finns att beställa i EQPs webbshop.

Kontakt: Kontakta PG direkt på telefon 018-34 92 80 eller e-post till pg@eqp.se

Vill du veta mer?

Önskar du veta mer om våra utbildningar och föreläsningar.
Fyll då i nedanstående intresseanmälan eller ring direkt på 018-34 92 80.

     
     
     
     
     
     

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår