Varför ska du satsa på bra service?
Ibland när jag mött personer som arbetar med service har jag funderat på om de förstår hur viktigt deras jobb är. En del verkar inte förstå betydelsen av god service. En del förstår inte ens att de har ett service-jobb! Därför tänker jag bjuda på lite tankar kring vikten av god service och gott bemötande.
Säljare, ordermottagare, sekreterare, läkare, mamma, hantverkare, konsult, banktjänsteman, pappa, lärare, advokat eller kompis – oavsett vilken bransch du är i eller vilken titel du har, kommer du att ha mänskliga möten. Och om du kommunicerar med människor så arbetar du med service – eller det vi kallar för "bemötande".
För de flesta handlar livet och yrkeslivet om personliga möten. Ibland enkla, andra gånger mer komplicerade, några tillfälliga och andra planerade. Möten kan vara oförutsedda, oönskade eller efterlängtade. Du kanske möter klienter, patienter, låntagare eller brukare, du kanske arbetar med passagerare, medborgare eller försäkringstagare, men jag har valt att för enkelhetens skull genomgående använda ordet kund.
Varför anlitar vi den leverantör vi gör? Varför väljer vi att återkomma till vissa butiker gång på gång? Varför väljer vi ibland att byta hantverkare? Varför trivs vi bättre med att umgås med vissa människor?
Varför ska vi värdesätta och utveckla vår service? Svaret är enkelt. För att vi vill ha goda relationer, behålla kunder och locka till oss nya kunder. De flesta företag vill också öka sin marknadsandel. Men detta är bara ett av många goda skäl till att ge god kundvård. Ska vi behärska gåvan ”god kundvård” måste vi förstå hur kunden tänker.
Att förstå andra människor är grunden i ett gott bemötande. Men eftersom vi ibland glömmer vår roll som servicegivare och även glömmer vem som verkligen betalar vår lön – kunden – så bör vi kanske påminna oss om detta om och om igen.
Anledningar till att satsa på ett gott bemötande i företagslivet:
- Kunden betalar för ett gott bemötande.
- Oftast ingår det i vårt arbete att ge god service.
- Kunden betalar vår lön.
- God kundvård gör att kunden gärna kommer tillbaka.
- Vi får ett bättre rykte.
- Nöjdare kunder leder till att vi får en trevligare arbetsmiljö.
- Vi undviker onödiga och tålamodsprövande skärmytslingar.
- Det är roligt att ge god service. Vi blir gladare och mår bättre.
- När vi är glada och mår bra så smittar vårt humör och vår inställning till andra.
- Det är trevligare att gå till ett arbete med god stämning.
- Kunden visar större tålamod om vi skulle göra fel.
- En kund som tycker om oss har mer överseende med våra svagheter.
- Det blir svårare för konkurrenterna att ta våra kunder.
- Det kostar mycket mer att skaffa en ny kund jämfört med att behålla en vi redan har.
- God kundvård är billig och lönsam marknadsföring.
- God kundvård gör att vi kan ta över en och annan kund från konkurrenterna.
- Kunden är beredd att betala ett högre pris och vi får en bättre lönsamhet.
- God lönsamhet tryggar vår framtid.
Anledningar till att satsa på ett gott bemötande i privatlivet:
- Vännerna förtjänar ett gott bemötande.
- Det ingår i vårt liv som vuxna att ta ansvar och visa mognad.
- Gott bemötande gör att vår omgivning, barn, föräldrar, vänner, grannar trivs i vårt sällskap.
- Vänner som trivs betalar ofta tillbaka med att vara trevligare vilket gör att också vi får en trevligare sällskapsmiljö.
- Vi undviker onödiga och tålamodsprövande skärmytslingar.
- Det är roligt att bemöta andra på ett trevligt sätt.
- Vi blir gladare och mår bättre.
- Omgivningen blir mindre kritiska och ifrågasättande.
- När vi är glada och mår bra så smittar vårt humör och vår inställning även till andra människor och tillfälle.
- Det är trevligare att träffas igen och igen.
- Omgivningen visar större tålamod om vi skulle göra fel.
- En vän som tycker om oss har mer överseende med våra svagheter.
- Vi får trogna vänner som gärna ställer upp för oss.
- Det kräver mycket mer att skaffa en ny vän än att behålla en vi redan har.
- Ett gott bemötande är en god investering i alla lägen.
Läs mer i boken ”Ge kunden och omgivningen en positiv chock”.
PG Wettsjö, EQP Business School, nov 2022