Varför brister vi som säljare? Del 4
Det finns många skäl till varför vi brister när vi ska kommunicera med våra kunder. I en artikelserie i sex delar kommer vi att beskriva faktorer som har betydelse för att du ska lyckas som säljare. Läs del 4 om hur viktigt det är med ditt humör och din sinnesstämning.
Humör
Att humöret påverkar resultatet, det vet vi alla. Det finns många fördomar, och en av dessa är att det kan vara bra att bli arg och avreagera sig ibland. Ett vanligt försvar för ilskan är kommentarer som: ”Jag tar inte vad som helst”. Dessa påståenden är förståeliga utifrån våra känslor. Men frågan är om känslorna är rätt? Visst kan det vara skönt ibland att släppa lös sin aggression, men det betyder inte att det är någon bra lösning. Frågan borde i stället vara varför jag tillåter mig att bli arg eller irriterad? Detta är ett av många vanemönster vi som människor måste arbeta med. Kom ihåg att den som inte blir arg, sur eller irriterad inte heller känner ett behov av att avreagera sig.
”Den som inte blir arg, sur eller irriterad känner inte heller ett behov av att avreagera sig”
Som säljare har vi betalt för att ge bästa tänkbara service. Som säljare har vi betalt för att lyssna och förstå kunden. Vårt arbete är att visa förståelse, hjälpa kunden och bemöta klagomål. Allt detta gör vi bäst med ett glatt humör. Egna problem får vi tillfälligt lägga åt sidan för att agera professionellt. Vi får betalt för att hjälpa, inte för att bli hjälpta. Vi själva kan ställa samma krav då det är vi som är kunden. Vi behöver inte lägga på ett leende eller vara trevliga när vi går till apoteket, macken, biblioteket, Försäkringskassan eller när vi är trötta och sitter på tåget, flyget eller i taxin. Det är din och min förmån som kund. Då kan vi sitta och drömma eller fundera på problem utan att visa överdriven hänsyn.
Det bästa med bra humör är att det smittar. Bortsett från de tillfällen då vi mår väldigt dåligt så gillar vi normalt att umgås med glada och positiva människor. Däremot är det få av oss som roas eller tycker att det är trevligt att fördriva tiden med surkart och negativa typer. Det sämsta med dåligt humör är att det också smittar. Tyvärr är en del människor så otroligt negativa att man nästan inte undgår att bli en smula imponerad. Ibland undrar man hur de orkar, men likaväl som humör påverkar vanan påverkar vanan humöret.
”Gott humör ger gott resultat
och gott resultat ger gott humör”
Känner du igen dig i att du ibland tappar humöret med dina kunder? Det bästa av allt är att du kan lära dig att hantera ditt humör och träna dig till ett bättre tankemönster. Vi har effektiva metoder som vi lär ut under våra föreläsningar och utbildningar.
Sinnesstämning
Är inte sinnesstämning och humör samma sak? Både ja och nej, det beror på vad man lägger i ordet. I ordet sinnestillstånd räknar vi allt från motivation till depression. Titta på en hockeyspelare: Kan inte hen vara på dåligt humör och ruffas i ett hörn och ändå vara motiverad? Motivation är en viktig grundsten för alla som vill tillhöra eliten. Motivation är något som måste komma inifrån. Motivationen styrs av personliga drivkrafter. Personliga drivkrafter är högst individuella och ibland svåra att specificera. Kommer du ihåg första gången du var kär? Var du inte motiverad då? Kärlek, ära, uppmärksamhet, pengar, upplevelse och spänning kan för oss människor vara starka drivkrafter. Här tror jag att de flesta av oss känner igen sig. Men i affärsvärlden är det en smula annorlunda.
Det som motiverar en ägare av ett företag behöver inte samtidigt motivera cheferna i samma företag. Det som motiverar cheferna motiverar kanske inte de anställda och det som motiverar de anställda motiverar inte alltid ägarna.
Entusiasm smittar och det säljer många gånger bättre än kunskap. Är du motiverad så är du entusiastisk och du får ofta ett gott humör på köpet. En intressant fråga som varje ledning borde ställa sig är: ”Hur motiverar och entusiasmerar vi våra säljare?” Och varje säljare borde fråga sig själv: ”Vad motiveras jag av”?