Att investera i personalen är lönsamt

Hyreslandslagets motto är ”människan i fokus” och de ser sig själva som ett mjukvaruföretag fast de hyr ut maskiner. ”Människan är det viktiga och i vår företagsfilosofi är utbildning en del av att se de anställdas utveckling som hela företagets utveckling”, säger Daniel Schaeffer, VD och regionchef på HLL i Stockholm. Läs nedan om hur HLL arbetar med kontinuerlig kompetensutveckling som en självklar del för företagets framgång och lönsamhet.

Varför ville ni satsa på utbildning?

Vi satsar kontinuerligt på utbildning av vår personal. Det är en viktig del i Hyreslandslagets utveckling. Vi tror också på utbildning ”in real life”. Därför fanns det ett uppdämt behov av utbildning där vi kan träffas ansikte mot ansikte efter Corona-pandemin. Vi ville nu göra en större utbildningssatsning och där är PG är en av utbildarna.

Vilka mål ville ni uppnå?

Vår affärsidé är samma idag som i början när vi endast var 10 anställda. Vi har 10 värdegrundsord som vi jobbar med och det är bara mjuka värden vi trycker på!

Kärnan i vår verksamhet är service och bemötande. Detta är svårt att mäta men egentligen är det ultimata målet att vi hela tiden ska bli lite bättre på det vi gör, att hela tiden skruva några till procent för att bli ännu bättre. Dessutom vill vi att nya anställda genom utbildning ska få ta del av vårt sätt att jobba och tänka i kundrelationerna.

Hur skedde valet av utbildningspartner?

Vi kom i kontakt med PG år 2017–2018 då han deltog som föreläsare på en av våra årliga kick-offer. Jag har för mig att vi fick tips från någon om PG och sedan googlade vi och kollade på honom på Youtube. Vi blev intresserade och tog kontakt med honom. Han körde en timmes föreläsning för oss först. Det var klockrent! Därefter tog vi detta vidare och anpassade innehållet utifrån vår tydliga kravbild för hur vi vill ha det. Det ska vara anpassat efter oss och våra utmaningar.

PG är en väldigt duktig talare och person som går hem hos våra anställda. Man behöver verkligen fånga deras intresse och det lyckas PG med! Han lärde även känna HLL genom att bland annat åka runt i landet till de olika depåerna. PG är en av de utbildare som vi har jobbat med under en längre tid i olika sammanhang. Det har handlat bland annat om bemötandet och kundupplevelsen, servicen, att ta olika typer av kunder, utveckla kundmötet, kunna se kundens behov mm.

Hur gick utbildningsprocessen till?

Vi hade först en genomgång med PG där jag berättade mer om vad vi vill att han ska prata om och trycka på, sedan kom han med förslag som vi diskuterade och skruvade på tills vi var nöjda.

Denna gång körde vi tre halvdagsutbildningar med grupper på 20 personer åt gången. En grupp med bara säljare, och två med uthyrare och depåchefer. Alla dessa medarbetare har kundkontakter på olika sätt. Vi valde halvdags-upplägg denna gång eftersom vi upplever att det ger bättre fokus. Många är inte vana att sitta hela dagar. Vi varvade också föreläsningar med övningar vilket skapar ett aktivt engagemang jämfört med att bara ha föreläsningar.

PG kommer aldrig oförberedd, han vet hur vi vill ha det och anpassar sig och kanske lär han sig också något från oss under processen.

 

"PG lär ut genom egen erfarenhet blandat med vetenskap. Med humor blandat med allvar fångar han sina åhörare och ger dem en upplevelse som består. Jag kan varmt rekommendera PG som föreläsare och utbildare."

Daniel Schaeffer, VD, HyreslandslagetStockholm AB

 

Vilka resultat har ni hittills nått?

Det vi uppnår med våra satsningar är att vi får ett välmående företag med kollegor som känner att HLL är ett företag som satsar på dem och de får utbildning som ger dem något. Vi får alltid höra från de som gått utbildningar med PG att det är så bra och vi ser att våra medarbetare får en vitamininjektion. Jag kan aldrig mäta i kronor utan mäter i personal som mår bra och utvecklas och som blir lite bättre i sin vardag.

Har ni genomfört något uppföljningsprogram?

Vi har inte något direkt uppföljningsprogram men vi samlar alltid in feedback varje gång vi har en utbildning. Medarbetarnas åsikter och feedback använder vi sedan för att anpassa nästa utbildningssatsning.

Har utbildningen uppfyllt era behov?

Ja, absolut. Enligt den feedback vi fått har den absolut uppfyllt behoven som vi angav.

Vilket värde har utbildningsprocessen haft för företaget/de enskilda individerna?

Individen på HLL ska känna att det satsas på dem, att de får gå utbildningar och utvecklas. Detta är ett sätt för oss att bekräfta att personalen är det viktigaste som finns plus att det är ett värde för företaget att vi utvecklar oss och blir bättre hela tiden.

Hur viktig är utbildaren för utbildningens resultat?

Kunderna kommer till oss på grund av våra människor och deras bemötande. På samma sätt väljer vi en utbildare på grund av människan och bemötandet. En utbildare kan stå där och prata men om du inte når fram är det fiasko. Utbildaren är a och o.

PG fångar individers intresse, han har ett bra sätt att få fram sitt budskap, med både humor och allvar och berättelser från verkligheten. Han blandar fakta med levande budskap. De som går första gången är helt fascinerade av att ha lärt sig något och ändå haft jätteroligt. Det är unikt. Jag har aldrig stött på en utbildare som är lika bra som PG på att blanda allvar och humor. Och då har jag gått många utbildningar. Han är även prestigelös vilket vi uppskattar. Han anser inte att han är fullärd utan vill utvecklas och skruvar i sitt koncept hela tiden. Därför återkommer vi till PG.

Vilka rekommendationer skulle du ge andra företag som ska anlita en extern utbildningspartner?

Jag rekommenderar alla organisationer att verkligen använda möjligheten att utbilda sin personal för att utveckla sin organisation. Se individen som den styrka den är och utveckla, det är så ett företag blir bättre. Välj en utbildare som är intresserad av ditt företag och som gör er framgångsrika. Det är viktigt att utbildaren kan anpassa sig.

 


En sista fråga riktar vi till PG Wettsjö som genomfört utbildningsprocessen.

PG, du har haft glädjen att utbilda delar av HLL, har du några reflektioner du vill delge?

HLL har tagit marknaden med storm. Bolaget jobbar väldigt målmedvetet och följer sin spelplan. Det är inte konstigt att det lyckas så bra. Man är extremt noga med att alltid ha rätt person på rätt plats. Inget annat maskinuthyrningsföretag har lyckats växa snabbare än HLL. Under mina dryga tio år jag jobbat med bolaget har jag fått förundra mig gång på gång. Man arbetar professionellt rätt igenom hela bolaget. Jag förstår varför de lyckas.


 

Om Hyreslandslaget

Hyreslandslaget är en av Sveriges ledande maskinuthyrare. Varje dag förser vi den svenska bygg-och anläggningsbranschen med maskiner, liftar, bodar och vagnar, alltid med möjligheten att få dem utkörda till den plats där du behöver dem. Hos oss kan du hyra maskiner över dagen eller en full etablering.Vi ärproblemlösare med stort människointresse. Det betyder att vi alltid gör vårt yttersta för att underlätta och förbättra våra kunders vardag. Hos oss handlar mycket om maskiner, men alltid allra mest om människor och relationer.

Vill du veta mer?

Önskar du veta mer om våra utbildningar och föreläsningar.
Fyll då i nedanstående intresseanmälan eller ring direkt på 018-34 92 80.

+ =