Positiva resultat med förbättrad kommunikation

John Deere Forestry AB arbetar för att alla, från servicetekniker till säljare, ska förstå hur viktiga de är för företagets framgång. De vill få alla medarbetare att kommunicera och skapa goda relationer med kunderna. Vi har intervjuat Sverigechefen Henrik Johansson som bland annat berättar om ett nytt spännande koncept för deras kundträffar.

Varför ville ni satsa på utbildning?

Vid våra kundträffar har vi normalt sett en massa maskiner och produkter vi visar upp. Nu ville vi trycka på att vi inte bara säljer maskiner utan även belysa människorna bakom maskinerna och betydelsen av en god kommunikation mellan köpare och säljare.

I år provade vi därför ett nytt koncept vid två av våra lokala verksamheter. Vi bjöd in kunder till en kundträff där vi åt middag och hade en del information, sedan avslutade PG med en föreläsning om kundkontakt, bemötande och kommunikation. Vi ville ge kunden något som de annars inte brukar få. Det var en stor poäng med att anlita en ”tredje part” som kunde framföra aspekter kring kommunikation som inte är lika lätt för oss att framföra till våra kunder. Vi ville även ge kunderna ett trevligt inslag och på detta sätt kunde vi kombinera nytta med nöje. Dessa kundträffar har fallit mycket väl ut och vi kommer att köra detta på fler orter.

Det intressanta är att vi inte ens hade med oss några maskiner till dessa kundträffar utan vi fokuserade bara på mötet mellan på människorna i affären och de personer som vi på John Deere har bakom oss.

Vilka mål ville ni uppnå?

Vi ville få en bättre förståelse mellan oss och våra kunder samt skapa förutsättningar för en god kommunikation och relation framöver. Vi ville också ge kunden något extra trevligt och kombinera det med ett innehållsrikt budskap.

Hur skedde valet av utbildningspartner?

Jag har varit i bolaget i 11 år och vi har använt PG sedan dess i olika omgångar genom åren. Första gången var det andra som bokade honom, men jag kände direkt att budskapet är så otroligt bra. Dessutom framför PG innehållet på ett inspirerande sätt vilket gör att åhörarna anammar det han förmedlar. Någon annan kanske kan ha samma innehåll men PG har förmågan att nå fram och fängsla åhörarna samt förmågan att anpassa sig till dem och vår verksamhet.

Hur gick utbildningsprocessen till?

För kundträffarna har vi haft en en-timmes föreläsning om bemötande. Men vi har ju anlitat PG tidigare både som säljutbildare för maskinsäljana och som inspiratör för hela organisationen. Temat har då varit att ”alla” är säljare, 80–85 % har ju någon form av kundkontakt.

Vi har haft lite olika varianter för de olika uppläggen. Vi har varvat föreläsningar och övningar. Att medarbetarna involveras är viktigt för att ”sätta” allt hos personalen.

 

"PG är fantastisk på att förmedla budskap på ett roligt sätt. Samtidigt som man får ett gott skratt och en positiv kick skapar han eftertanke. Vi har anlitat PG både vid utbildningar och föreläsningar för både medarbetare och för kunder med lika lyckat resultat!”

Henrik Johansson, Country Manager John Deere forestry

 

Vilka resultat har ni hittills nått?

Med PGs hjälp har vi skapat en annan förståelse för att alla är säljare, hela organisationen ska genomsyras av sälj. Detta tillsammans med att det blivit en positiv atmosfär med PGs hjälp har varit suveränt för oss i säljarbetet och i kontakt med kunderna.

Har ni genomfört något uppföljningsprogram?

Nej, inte direkt, men vi har använt PG flera gånger. Det är som ett bränsle som behöver fyllas på med jämna mellanrum. Många av medarbetarna återkommer till våra övningar med PG som något positivt som skapat positiva resultat.

Vilket värde har utbildningsprocessen haft för er?

Vi har lärt oss mer om kommunikation med kunden och vi har fått in en känsla hos medarbetarna för att vi alla jobbar med försäljning och att allas funktion är avgörande för företagets framgång.

Hur viktig är utbildaren för utbildningens resultat?

Utbildarens roll är helt avgörande, att denne förstår verksamheten och kan inspirera medarbetarna. Exempelvis så blev vi från centralt håll ”påtvingade” ett utbildningsföretag som skulle köra en säljträning, men det blev totalfiasko. Det var säkert inget fel på budskapet men personen som höll det gick inte hem i vår organisation. Efter detta tog vi i stället in PG lokalt i Sverige för säljträning. Det blev en helt annan genomslagskraft när PG genomförde detta!

Vilka rekommendationer skulle du ge andra företag som ska anlita en extern utbildningspartner?

Det är viktigt att titta på vem som utför utbildningen. Innehållet är självklart också viktigt, men är det inte rätt person så blir inte utbildningen bra. Personen är helt avgörande för resultatet.

 


En sista fråga riktar vi till PG Wettsjö som genomfört utbildningsprocessen.

PG, du har haft glädjen att utbilda för John Deere Forestry, har du några reflektioner du vill delge?

Att jobba med John Deere är en fjäder i hatten. John Deere är troligen världens främsta företag inom jordbruks- och skogsmaskiner. De är inte bara noggranna med maskinerna de säljer, de önskar också leverera bästa service och bästa bemötandet till sina kunder. Självklart är det en stor ära att jobba med ett sådant företag.


 

Om John Deere

John Deere är den marknadsledande skogsmaskintillverkaren i världen. De har verksamhet i ett stort antal länder med tillverkning av skogsmaskiner i Finland och USA. John Deere Forestry AB är det svenska återförsäljarbolaget för skogsmaskiner. Företaget har ca 100 medarbetare i Sverige och huvudkontoret ligger i Märsta norr om Stockholm, där ca 20 personer arbetar. Företaget har ett stort antal serviceanläggningar över hela landet samt tekniker och säljare. John Deere Forestry är en stor marknadsledande part i skogsindustrin i Sverige med en marknadsandel på 45 %. John Deeres kunder står i centrum för allt de gör.

Vill du veta mer?

Önskar du veta mer om våra utbildningar och föreläsningar.
Fyll då i nedanstående intresseanmälan eller ring direkt på 018-34 92 80.

+ =