Gott humör ger gott resultat

Gott humör ger gott resultat

Det bästa med bra humör är att det smittar. Vi tycker om att umgås med glada och positiva människor. Däremot är det få av oss som tycker att det är trevligt att fördriva tiden med en surkart och negativa typer. Det sämsta med dåligt humör är att det också smittar. Dessvärre kan det bli en vana att vara sur. På samma sätt som humör påverkar vanan, påverkar också vanan humöret.

Det finns inget trevligare än ett glatt leende. Jag vill gärna återge en berättelse som jag fick av en kollega.

Det var fredag morgon. Folk var på väg till jobbet. Så också jag. Bussen var fullsatt, och strax innan vi nådde fram till slutstationen sa busschauffören följande:

”Jag vill bara passa på, innan ni går av bussen, att önska er alla en trevlig helg. Det ska bli sol hela helgen, det sa de på TV4 igår kväll, och jag ska sjösätta min båt Eivor. Sedan ska jag, Eivor och min sambo Sara ut på fjärden. På kvällen ska vi på restaurang … Alltså jag och Sara, Eivor får stanna i vattnet, det blir nog bäst så … Hur som helst, se nu till att få en sån där suveränt härlig helg som jag ska se till att ha!

Sedan vinkade föraren till oss i backspegeln, och vi var nog ett tiotal som aningen blygt vinkade tillbaka. Tio sekunder senare var vi framme vid ändstationen och jag gick av bussen först av alla. Jag vände mig om och såg något jag aldrig sett innan – eller senare – på en svensk buss: alla som steg av log glatt. Varenda en!”

Jag var med om en nästan identisk händelse. Jag var på uppdrag i Norrland. Det var där jag stötte på ”den visslande snickaren”, som han kallades av kunden och kundens medarbetare. Jag var där för att hålla kurs och när jag gick igenom lagret på väg mot företagets konferensrum stötte jag på den omtalade snickaren som höll på med ett reparationsarbete.

”- Tjenare, läget? ropade snickaren.
Han ropade rätt igenom salen direkt då han såg mig. Jag var säkert 20 meter ifrån honom.
- Bra, ropade jag tillbaka lite förvånat.
- Vad bra, ropade han
Jag var tyst några sekunder sedan frågade jag honom:
- Du själv då?
- Sol ute, sol inne, sol i hjärtat, sol i sinnet. Livet är en fest, fortsatte snickaren, och med två dagar till fredag så blir bra bäst.
Han log och jag log. När jag gick in i konferensrummet så kom ytterligare en snickare för att hämta några saker som var kvar där. Han måste ha sett att jag log. Hans första kommentar var:
- Har du talat med Stig?
- Är det så han heter? frågade jag.
- Ja, bry dig inte om honom, han är störtförälskad sedan ett par veckor, tydligen en ungdomsförälskelse som blommat ut och sedan dess går han på moln.
Kanske är det detta som är huvudtipset – var förälskad! Och om du inte är förälskad så bestäm dig för att i alla fall älska ditt jobb!”

Det kallas för motivation och är motsatsen till depression och frustration. Humör och sinnesstämning går i varandra. Men är inte sinnestillstånd och humör samma sak? Både ja och nej. Det beror vad man lägger in i orden. I begreppet sinnestillstånd räknar vi in allt från motivation till depression. En hockeyspelare kan vara på dåligt humör, ruffas i ett hörn och ändå vara motiverad. Motivation är en viktig grundsten för alla som vill tillhöra den yttersta eliten. Egen motivation är något som måste komma inifrån.

Motivationen styrs av personliga drivkrafter, som är högst individuella och ibland svåra att specificera. En sådan drivkraft kan vara kärlek, ära, pengar, upplevelse, relationer, spänning, uppmärksamhet eller karriär. Kommer du ihåg första gången du var kär? Var du motiverad då? I ett företag kan flera personer befinna sig innanför samma väggar, likafullt kan deras drivkrafter variera både i grund och styrka. Det som motiverar en ägare av ett företag behöver inte motivera cheferna i samma företag. Det som motiverar cheferna motiverar oftast inte de anställda och det som motiverar de anställda motiverar inte alltid ägarna. Det som motiverar en äldre anställd som snart ska gå i pension motiverar knappast en yngre nyanställd kollega.

"Motivation säljer mer än kunskap"

Redan Einstein sa på sin tid: ”Motivation säljer mer än kunskap.” Entusiasm smittar och säljer många gånger bättre än kunskap. Även om grundkällan till entusiasmen ibland kan variera. En intressant fråga för varje ledning borde vara hur man kan motivera en hel grupp individer.


Källa: Denna artikel är ett redigerat utdrag ur PG Wettsjös bok ”Ge omgivningen en positiv chock”, som finns att beställa i EQPs webbshop.

Kontakt: Kontakta PG direkt på telefon 018-34 92 80 eller e-post till pg@eqp.se.

Vill du veta mer?

Önskar du veta mer om våra utbildningar och föreläsningar.
Fyll då i nedanstående intresseanmälan eller ring direkt på 018-34 92 80.

     
     
     
     
     
     
+ =