cross-selling

Cross selling (eller på svenska ”kors-försäljning”) ska inte förväxlas med merförsäljning, det vill säga att en och samma säljare säljer flera olika produkter eller tjänster till en och samma kund.

Cross selling är när en säljare inom ett och samma företag, hittar nya affärsmöjligheter till samma kund. I praktiken kan det innebära att samma företag, eller systerföretag, har produkter och tjänster som inte nödvändigtvis är lika varandra men troligtvis ligger inom samma område där kunden kan ha samma inköpare för dessa produkter och tjänster.

Hur kan vi dra nytta av det vi gjort tidigare för att på så sätt göra nya affärer där vi har ett försprång jämfört med våra konkurrenter? Hur får vi igång cross selling på ett regelbundet sätt så att det blir en naturlig del av vad vi erbjuder marknaden?

Att kunna erbjuda din kund fler tjänster och produkter är en enormt lönsam möjlighet att sälja mer i stället för att jobba fram nya helt ”kalla” prospekt. Hur cross selling går till i just ert företag är unikt för er verksamhet. På denna utbildning tar vi fram fler produkter/tjänster du kan erbjuda kunden samt att du lär dig hur du på bästa sätt säljer in dessa produkter/tjänster.

MÅLGRUPP

Detta är en tvådagars utbildning som passar alla som önskar utveckla förmågan att arbeta med cross-selling. Utbildningen är flexibel och anpassningsbar, den passar lika bra för dem som säljer produkter som de som säljer tjänster. 

OM UTBILDNINGEN

Lär dig knepen från framgångsrik cross selling. Hur kan vi stärka vår position hos våra kunder? Hur tänker kunden? Hur kan vi stänga ute eventuella konkurrenter? Vilka fler produkter/tjänster kan vi erbjuda än de vi gör idag? Vad får kunden att köpa av oss? Detta är frågor vi belyser under denna lärorika utbildning!

Utbildningen bygger på över 100 anpassade utbildningsprocesser med flera tusen deltagare i svenska organisationer och företag. Innehållet kombineras med den senaste forskningen om hur man kan både sälja mer och behålla kunden över tid.

Under utbildningen bjuds det inte bara på teorier och kalla fakta. Du får även uppleva en intressant och fartfylld utbildning som du förhoppningsvis sent kommer att glömma. Vi varvar teoretiska moment med övningar och praktisk träning. Med entusiasm, humor och gedigen erfarenhet lyckas utbildaren PG Wettsjö fängsla dig och ge dig både kunskaper och insikter att ta med till din vardag. Vi törs också lova många skratt och många tänkvärda reflektioner.

Föreläsaren PG Wettsjö är en populär och känd utbildare inom försäljning och bemötande. Han är utsedd till Topp 100 föreläsare fyra år i rad och slutnominerad till Sveriges bästa föreläsare sju år i rad. Han är även författare till en av Sveriges mest sålda böcker om bemötande och kundservice ”Ge omgivningen en positiv chock”.

EXempel PÅ innehåll

  • Produktkunskap (övriga produkter)
  • Egenskap - Fördel -Värde (övriga produkter)
  • Konkurrentleverantörer och deras produkter
  • Konkurrenternas produkters bästa säljargument
  • Kundernas behov
  • Hur tänker kunden – kundpsykologi som hjälper oss förstå kunden
  • Behovsanalys OKOK
  • Köpsignaler som styr kunden
  • Verbal judo – konsten att bemöta svåra invändningar
  • Vinnande säljkultur
  • Det svåra avslutet 

Vill du veta mer?

Önskar du veta mer om våra utbildningar och föreläsningar.
Fyll då i nedanstående intresseanmälan eller ring direkt på 018-34 92 80.

     
     
     
     
     
     
+ =