cross-selling

Cross selling eller på svenska, ”kors-försäljning” betyder inte merförsäljning, det vill säga att en och samma säljare säljer flera olika produkter eller tjänster till en och samma kund.

Cross selling är när en säljare inom ett och samma företag, hittar nya affärsmöjligheter på samma kund. I praktiken kan det innebära att samma företag, eller systerföretag har produkter och tjänster, som inte nödvändigtvis är lika varandra men troligtvis ligger inom samma område där köparen, dvs kunden, kan ha, men mer vanligt inte har, samma inköpare för dessa produkter och tjänster.

Hur kan vi dra nytta av det vi gjort tidigare för att på så sätt göra nya affärer där vi har ett försprång jämfört med våra konkurrenter? Svaret på den frågan är många gånger mindre svår att svara på än hur ett företag får ingång cross selling på ett regelbundet sätt där det blir en del av ”hur vi approcherar marknaden för att maximera vår försäljning”.

Det går inte att säga ”så här gör man” för att lyckas med cross selling. Utmaningen ligger i den stora variationsgraden av hur och vad företag säljer, till vem kunden är och vilka behov kunden har. Vad cross selling öppnar dörren till är en ny marknad som oftast är lättare och mer lönsam att sälja till, jämfört med helt kalla prospekt.

MÅLGRUPP:

Detta är en tvådagars utbildningen som passar alla som önskar utveckla förmågan att arbeta med cross-selling. Utbildningen är flexibel och anpassningsbar, den passar lika bra för dem som säljer produkter som de som säljer tjänster. 

OM UTBILDNINGEN:

Lär dig knepen från framgångsrik cross selling. Hur kan vi stärka vår position hos våra kunder? Hur kan vi stänga ute eventuella konkurrenter? Utbildningen bygger på åtskilliga framgångsrika säljprocesser med flera tusen säljare. Samtidigt så tar den del av senaste forskning om hur man kan både sälja mer och behålla kunden över tid. Det hjälper inte om vi satsar stenhårt på ett bra införsäljningsjobb och ett gott bemötande om vi sedan inte tar hand om kunden över tid. Att komma tvåa inom idrott går an, då får man silvermedalj, men att komma tvåa inom affärer kan vara katastrofalt, då vinnaren oftast får allt i matchen om den enskilda kunden. Det kan kosta fem till tjugo gånger så mycket att skaffa en ny kund som att behålla en befintlig. Ett gott bemötande gör det svårare för konkurrenten samtidigt som de ger oss trognare kunder som blir mindre priskänslig. 

Under en föreläsning bjuds det inte bara på teorier och kalla fakta. Du får även uppleva en intressant och fartfylld föreläsning som du förhoppningsvis sent kommer att glömma. Vi törs lova många skratt men framför allt många av tänkvärda reflektioner att ta med dig hem. Med entusiasm, humor och gedigen erfarenhet lyckas PG fängsla sina åhörare med sin unika retoriska förmåga! 

EXempel PÅ AGENDAPUNKTER:

  • Produktkunskap (övriga produkter)
  • Egenskap - Fördel -Värde (övriga proudkter)
  • Konkurrentleverantörer och deras prdukter
  • Konkurrenternas produkters bästa säljargument
  • Kundernas behov
  • Hur tänker kunden – kundpsykologi som hjälper oss förstå kunden
  • Behovsanalys OKOK
  • Köpsignaler som styr kunden
  • Verbal judo – konsten att bemöta svåra invändningar
  • Vinnande säljkultur
  • Det svåra avslutet 

Vill du veta mer?

Önskar du veta mer om våra utbildningar och föreläsningar.
Fyll då i nedanstående intresseanmälan eller ring direkt på 018-34 92 80.

     
     
     
     
     
     

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår