BUTIK/RETAIL -
SÄLJANDE SERVICE
› Sälj mer till fler
› Skapa trogna och återkommande kunder
› Ge kunden en positiv chock
Denna utbildning handlar om magiskt bemötande och säljande service. God kundvård är inte svårt att ge om butikssäljaren har förmåga att både förstår kunden och vilja och lust att hjälpa. Ett bra bemötande kostar så lite för servicegivaren men kan betyda mycket för kunden. Ett gott bemötande påverkar också kunden köplust.
Att vara välkomnade och en positiv kommunikatör betyder mycket i all kundkontakt. Vikten av att förstå att sälja är service och service är att sälja kan vara avgörande för en framgångsrik butikssäljare.
Utbildningen/föreläsningen kan delvis anpassas efter önskemål beroende på situation, aktuella utmaningar, bransch, typ av arbetsuppgifter och annat.
I denna utbildning lär vi oss framgångsfaktorerna för säljframgång, merförsäljning, god service, kundpsykologi, vad kostar ett dåligt bemötande, vinnande kommunikation med mera.
MÅLGRUPP:
Målgrupp för denna utbildning är personer som arbetar i butik med direktförsäljning. Exempelvis, konfektion, mode, inredning, sport, fritid, skor, kök, optik, husgeråd, bygghandel eller dylikt. Det är till företag som vill förbättra sin service, sälja mer och få nöjdare kunder.
Detta är en utbildning som kan komprimeras till en anpassad föreläsning som kan passa utmärkt som en motivations-kickoff eller avspark inför en längre utbildningsinsats eller kanske bara som en tankeställare. Den kan anpassas till olika arbetsgrupper, även till chefer samt till andra i ledande befattning
OM UTBILDNINGEN:
Lär dig knepen som de bästa sälj- och servicepersonerna besitter. Utbildningen/föreläsningen bygger på över 100 anpassade utbildningsprocesser i svenska organisationer och företag. Processer med flera tusen deltagare. Utbildningen tar del av senaste forskning inom ämnena kommunikation och bemötande. Det hjälper inte om vi satsar på ett gott bemötande om vi sedan inte tar hand om kunden över tid. Ett gott bemötande gör det svårare för konkurrenten (om vi nu har någon) samtidigt som de ger oss trognare kunder som blir mindre kritiska och mindre priskänsliga.
Under en föreläsning bjuds det inte bara på teorier och kalla fakta. Du får även uppleva en intressant och fartfylld föreläsning som du förhoppningsvis sent kommer att glömma. Vi törs lova många skratt men framför allt många av tänkvärda reflektioner att ta med dig hem. Med entusiasm, humor och gedigen erfarenhet lyckas PG fängsla sina åhörare med sin unika retoriska förmåga!
EXEMPEL PÅ AGENDAPUNKTER:
- Målet att ge både god service och att sälja
- Vanligaste felen en butikssäljare gör
- Orsakerna till varför en butikssäljare lyckas/misslyckas
- Humörstyrning
- Inställning och attityd
- Kultur som smittar
- Ställ frågor på rätt sätt - en behovsanalys som fungerar
- Hjälp kunden att ta beslut utan att pressa
- Vinnande kundkommunikation
- Hur tänker kunden, gästen, besökaren – kundpsykologi som hjälper oss att förstå
- Verbal judo – konsten att bemöta svåra invändningar
- Konsten att bemöta svåra kunder
- Säljande service
- Merförsäljning